SPORT – MARZENIA – SUKCES
„Sukces, to nie przypadek.
To ciężka praca, wytrwałość, nauka, analiza, poświęcenie,
a przede wszystkim miłość do tego co robisz.”
Pelé
WIZJA SZKOŁY
Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Ostrowcu Św. jest miejscem skupiającym dzieci i młodzież mającą ogromne zamiłowanie i pasję do sportu, ukierunkowanym na umożliwienie godzenia zajęć sportowych z zajęciami edukacyjnymi. Naszym głównym celem jest harmonijny rozwój ducha i ciała, stąd wszystkie działania podejmowane przez szkołę służą jego realizacji. Uczniowie poznają swoje mocne i słabe strony, co jest niezwykle istotne w pracy nad sobą jako sportowcem i człowiekiem. Gwarantuje to wykwalifikowana kadra trenerska i pedagogiczna, która posiada wysokie kwalifikacje zawodowe, a w swojej pracy posługuje się nowoczesnymi metodami. Jako miejsce bezpieczne, przyjazne i nowoczesne szkoła kształtuje osobowość uczniów i przygotowuje ich do samodzielnego życia w społeczeństwie. Stwarza możliwości wszechstronnego rozwoju oraz nabycia umiejętności kluczowych, które są niezbędne człowiekowi XXI wieku do świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania we współczesnym świecie oraz odnalezienia się na ustawicznie zmieniającym się rynku pracy.
Jesteśmy szkołą, która:
- stwarza uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju intelektualnego i osobowego;
- gwarantuje uzyskiwanie wysokiego poziom sportowego na każdym etapie szkolenia sportowego;
- wspomaga każdego ucznia, dostosowując się do jego potrzeb i możliwości;
- kształtuje postawy obywatelskie i patriotyczne;
- uczy tolerancji, empatii, szacunku dla drugiego człowieka;
- propaguje i realizuje model wychowania oparty o idee olimpijskie i współzawodnictwa sportowego;
- wyposaża ucznia w narzędzia komunikowania się z innymi ludźmi i rozumienia dzieł pokoleń współczesnych i przeszłych;
- wyzwala własną inwencję twórczą i pomysłowość;
- przygotowuje ucznia do życia w społeczeństwie informacyjnym przez wykorzystanie w procesie nauczania-uczenia się technologii informatycznych;
- pozwala uczniowi być kreatorem własnej drogi rozwoju, w atmosferze zaufania i zrozumienia wspiera go w drodze do sukcesu, jak i przygotowuje do radzenia sobie z trudnościami;
- postrzega każdego ucznia jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się, a nauczyciela jako profesjonalnego doradcę w procesie samokształcenia;
- zatrudnia kompetentną i wykwalifikowaną kadrę, która profesjonalnie przygotowuje do egzaminów zewnętrznych i kolejnych etapów edukacyjnych;
- szanuje podmiotowość każdego członka szkolnej społeczności;
- wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania;
- jest otwarta i przyjazna dla uczniów, rodziców, nauczycieli;
- współpracuje z rodzicami, lokalnymi instytucjami oraz dba o dobrą opinię w środowisku.
WIZJA ABSOLWENTA
Naszą szkołę opuszczają absolwenci, którzy:
- nabyli wiedzę i umiejętności niezbędne w dalszej edukacji, są dobrze przygotowani do egzaminów zewnętrznych i nauki na wyższym poziomie kształcenia;
- poprawnie posługują się językiem ojczystym i przynajmniej w zakresie podstawowym drugim językiem (obcym);
- potrafią korzystać z różnorodnych źródeł informacji;
- posiadają umiejętność zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania w praktyce wiedzy i umiejętności;
- znają swoje słabe i mocne strony;
- przyjmują odpowiedzialność za planowanie, organizowanie oraz ocenianie własnej nauki i szkolenia sportowego;
- kierują swoim rozwojem sportowym, by osiągnąć „mistrzostwo sportowe” na miarę posiadanego talentu i możliwości;
- potrafią dokonać wyboru dalszej drogi kształcenia i ścieżki zawodowej;
- są aktywni, twórczy i pracowici;
- doceniają i rozwijają swoją aktywność i sprawność fizyczną, prowadzą zdrowy styl życia;
- dbają o zdrowie własne i innych;
- potrafią efektywnie pracować w grupie w oparciu o obowiązujące normy społeczne, nawiązywać pozytywne relacje z innymi;
- wyrażają siebie w sposób akceptowalny społecznie;
- umieją zachować własną indywidualność, są asertywni;
- są uczciwi, szanują cudzą własność;
- są kulturalni i otwarci na innych, nie zachowują się agresywnie;
- potrafią rozwiązywać różnorodne problemy w swoim i cudzym działaniu;
- szanują środowisko przyrodnicze, kulturę i tradycje;
- potrafią świadomie korzystać z dóbr kultury;
- pewnie poruszają się w określonym kulturowo i światopoglądowo systemie wartości;
- mają świadomość przynależności narodowej;
- myślą kategoriami człowieka Europy i świata.
MISJA SZKOŁY
Cele ogólne:
- stwarzanie uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju poprzez harmonijne łączenie nauki ze sportem;
- wyposażanie uczniów w wiedzę i umiejętności zawarte w nowej podstawie programowej;
- przygotowanie uczniów do kolejnych etapów edukacji;
- wychowanie człowieka świadomego dokonywanych wyborów, wrażliwego i otwartego, który ma szansę osiągnąć sukces w sporcie i życiu społecznym;
- wspomaganie rodziców w procesie wychowania;
- praca nad poszerzeniem i unowocześnieniem bazy sportowej i dydaktycznej.
Zadania szkoły:
- dostarczanie każdemu uczniowi różnorodnej oferty edukacyjnej, przekazywanej w bezpiecznym i przyjaznym środowisku;
- promowanie rozwoju samodyscypliny, wewnętrznej motywacji oraz dążenia do doskonałości zarówno w procesie uczenia się, jak i trenowania;
- kształcenie u uczniów potrzeby i postawy stałego uczenia się i doskonalenia swoich umiejętności;
- wychowywanie młodzieży do szlachetnej rywalizacji, rozbudzanie radości z uczenia się i uprawiania sportu przez całe życie;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, udział w różnorodnych konkursach i zawodach sportowych;
- prowadzenie zrównoważonego rozwoju wszystkich dyscyplin sportowych w szkole;
- stworzenie warunków sprzyjających wyczynowemu uprawianiu poszczególnych dyscyplin sportu na poziomie mistrzowskim;
- opracowanie optymalnego systemu identyfikacji talentów do poszczególnych dyscyplin sportowych;
- przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych i umożliwienie im dalszego kształcenia;
- dążenie do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, kształtowanie u uczniów zasad demokracji i samorządności;
- przeciwdziałanie zagrożeniom współczesnego świata (cyberprzemoc, agresja, patologia);
- promowanie postawy aktywności, współpracy, innowacyjności i przedsiębiorczości, a także otwartości, wrażliwości na potrzeby innych oraz tolerancji;
- wspieranie działań prospołecznych, takich jak np. wolontariat, podejmowanie akcji ekologicznych, zdrowotnych, kulturowych, itp.;
- wychowanie w duchu patriotyzmu, uczenie poszanowania historii Polski i tradycji regionu, jednocześnie otwieranie uczniów na korzyści płynące z integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej;
- wspieranie kadry pedagogicznej i trenerskiej w dążeniu do dokształcania się i samodoskonalenia, promowanie działań innowacyjnych;
- włączenie rodziców i społeczności lokalnej w pracę nad rozwojem u uczniów umiejętności bycia niezależnym i samowystarczalnym dorosłym człowiekiem, który odniesie sukces i odpowiedzialnie wniesie swój wkład w rozwój globalnej społeczności;
- otwarcie na środowisko i współpracę ze strukturami samorządowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
Założone efekty realizacji misji szkoły:
- podniesienie jakości pracy szkoły we wszystkich obszarach jej działalności;
- zapewnienie uczniom wszechstronnego, zdrowego i bezpiecznego rozwoju;
- osiągnięcie sukcesów edukacyjnych i sportowych przez każdego ucznia na miarę jego możliwości;
- wychowanie człowieka kulturalnego, świadomego swoich wyborów i umiejącego zachować się w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
- właściwa współpraca ze środowiskiem lokalnym;
- szkoła postrzegana jest w środowisku jako placówka z tradycjami, oferująca usługi edukacyjne na wysokim poziomie;
- szkoła jest miejscem pożądanym dla utalentowanej sportowo młodzieży oraz kuźnią osobowości sportowych na szczeblu krajowym i międzynarodowym;
- aktywna współpraca z rodzicami;
- nauczyciele, rodzice i uczniowie czują się współgospodarzami szkoły;
- systematyczny i wszechstronny rozwój kadry pedagogicznej.